Lezersbrieven die de pers niet halen!

Schokt een tekst u? Werd uw brief niet gepubliceerd? Hier kunt u hem wel aan een breed publiek laten lezen, ongecensureerd.

2007-01-30 Veroordeling negationisme op wereld-en europees niveau

Posted by lezersbrieven op 2007-01-30

Ingezonden naar De Standaard

Veroordeling negationisme op wereld-en europees niveau

Na het kopje zwarte koffie en een goed ontbijt behoort het tot mijn ochtendritueel de kwaliteitskrant DS door te nemen. Ik ben vooral geboeid door nationale en internationale politiek. Ik was in het WE van 27 en 28 januari aangenaam verrast een tekst te mogen lezen van mevrouw Keyser over de herdenking van de Shoa. Moedig. Getuige van een groot politiek inzicht. En dat net op tijd, 62 jaar na de bevrijding van Auschwitz. Groot was echter mijn verbazing dat uitgerekend mijn favoriete krant met geen woord rept over de resolutie van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Deze werd bij hoge uitzondering bij algemene concensus goedgekeurd en veroordeelt elke ontkenning van de Holocaust waar ook ter wereld. Dit initiatief van meer dan honderd staten kwam tot stand op vrijdag 26 januari 2007. Ik vernam het via de BBC online.

Het is jammer dat dit stuk VN geschiedenis aan de aandacht van uw redactie kon ontsnappen. Het paste nochtans uitstekend in de context van het opstel van Keyser. Wie schetst dan ook mijn verbazing toen ik opmerkte dat ook het EU-initiatief van Kanselier Merkel niet aan bod kwam in uw krant. Het paste precies in datzelfde kader. Zij stelt immers voor het racisme en de xenofobie in de 27 Europese lidstaten op dezelfde wijze te bestraffen. Ook het negationnisme zou op die manier in de EU op uniforme wijze bestraft worden met drie jaar cel. Tekens die aanzetten tot racisme en xenofobie, zoals de swastika,zouden eveneens verboden worden.Duitsland heeft in tegenstelling tot Italië en Oostenrijk zijn verleden definitief de rug toegekeerd.

Diane Keyser en Angela Merkel verdienen in ditzelfde kader alle lof.
Frisse initiatieven komen best van moedige vrouwen.

Ceterum censeo de Shoa en Samudaripen nooit meer!

Y. V.

Geef een reactie

 
