Lezersbrieven die de pers niet halen!

Schokt een tekst u? Werd uw brief niet gepubliceerd? Hier kunt u hem wel aan een breed publiek laten lezen, ongecensureerd.

2007-02-02 Selectief recht op antwoord ten voordele van Gie Van den Berghe

Posted by lezersbrieven op 2007-02-02

Ingestuurd naar De Standaard.

Besluit bij “Nooit meer” in DS 1 & 2 februari 2007;

Vermits de heer Gie van den Berghe toch nog een recht van antwoord versierd heeft, ben ik op mijn beurt zo vrij kort een drietal conclusies bij het debatje rond “nooit meer” van Diane Keyser te formuleren. Het lijkt mij moreel vrij onzindelijk een aanvechtbare cartoon te plaatsen bij een 3-tal lezersbrieven die het opnemen voor Keyser. Het VRAAGTEKEN die de rook uit de schouw van een crematorium van een uitroeiingskamp vormt is multi-interpretabel. Het kan sommigen kwetsen die terecht of onterecht dit vraagteken interpreteren als negationistisch.

Ten tweede meen ik dat Gie van den Berghe intellectueel oneerlijke argumenten hanteert tegen brief- schrijver Van de Steen. Zeggen dat een bron achterhaald is, zonder zelf zijn bronnen te citeren is een verwerpelijke houding. Persoonlijk meen ik dat vooral het motief van de moordenaars in deze moet achterhaald worden. Dit motief was klaar en duidelijk de uitroeiing van personen wiens gedrag niet beantwoordde aan de nieuwe heilsleer. Volgens de VN verklaring van De Rechten van de Mens is het discrimineren van mensen wegens hun sexuele voorkeur verwerpelijk.Ze om dezelfde reden uitroeien is misdadig.Daar zijn geen woorden voor.Dit ” Ausrotten” is gewoon massamoord. Dit banaliseren is ongehoord.

Tenslotte schat ik het motief van Diane Keyser in als een luide oproep tot respect voor de miljoenen slachtoffers van de Shoa. Zich vastbijten in een paar betwistbare details om daarmee deze boodschap op losse schroeven te plaatsen vind ik persoonlijk getuigen van een verwerpelijk moreel allooi.

Ik besluit met een oproep van de Roms na de oorlog:
N’avlon Ke tumende
O mare te mangel
Avlom ke tumende
Kam man pativ te den.
Wat betekent:Ik ben niet tot U gekomen om brood te bedelen maar om U respect te vragen.
H.L.

De karikatuur:

Geef een reactie

 
