Lezersbrieven die de pers niet halen!

Schokt een tekst u? Werd uw brief niet gepubliceerd? Hier kunt u hem wel aan een breed publiek laten lezen, ongecensureerd.

2007-09-17 De Morgen laat weer Jodenbashing door Kif Kif toe.

Posted by lezersbrieven op 2007-09-17

Joden op het altaar der beschaving?

In de Morgen (14/09/07) vinden enkele medewerkers van het intercultureel platform Kif Kif dat de media er blijkbaar niet genoeg van krijgen om moslims te offeren op het altaar der beschaving. Dit naar aanleiding van het bericht dat een groeiend aantal moslima’s de hulp weigert van mannelijke gynaecologen, waardoor de dienstregeling in sommige ziekenhuizen ontregeld wordt. Volgens de auteurs doen deze excessen zich eveneens voor bij andere confessionele gemeenschappen zoals bijvoorbeeld de orthodoxe Joden. Dit laatste klopt niet met de feiten.
De belangrijkste wet in het Jodendom, waarvoor alle andere desnoods moeten wijken, is de absolute voorrang voor het leven. Navraag bij prominente vertegenwoordigers van de Antwerpse Joodse gemeenschap wijst uit dat zelfs de ultra- orthodoxe chassidische Joden geen enkel bezwaar hebben tegen mannelijke gynaecologen. En dit niet alleen bij opname in een ziekenhuis. Heel wat chassidische dames zijn bovendien ook naar vrije keuze patiënt bij een mannelijke gynaecoloog.
Ik vraag me bijgevolg af waarom mensen, die niet willen dat moslims op “het altaar der beschaving” geofferd worden, zelf zonder enige aanleiding en niet gehinderd door enige kennis ter zake, de Joden op “het altaar der beschaving” offeren.
Hoe misleidend is het woord “intercultureel” in de benaming van hun organisatie, wanneer ik bovendien vaststel dat enkele weken geleden op de website van deze actiegroep (negationistische) teksten te lezen waren waarin de Holocaust geminimaliseerd werd? En toch wordt deze site gesponsord door onze Vlaamse overheid, met dank aan cultuurminister Bert Anciaux.

L.S.
——–
Origineel artikel
Opiniemakers lijken er niet genoeg van te krijgen om de moslims te blijven offeren op ‘het altaar der beschaving’

Bilal Benyaich en Dany Neudt betwijfelen of moslims sowieso problemen hebben met mannelijke gynaecologen

Bilal Benyaich en Dany Neudt zijn verbonden aan het intercultureel platform Kif Kif.

Terwijl een maandenlang aanslepend communautair opbod de agenda voor de toenemende sociaaleconomische ongelijkheden in dit land kaapt, ging er wekenlang enorme media-aandacht naar de illegale en marginale betoging tegen de islamisering van Europa. De opiniemakers lijken er niet genoeg van te krijgen om de moslims te blijven offeren op ‘het altaar der beschaving’. Gisteren kreeg het bericht dat een aantal moslims moeite heeft met mannelijke gynaecologen weer buitenproportioneel veel aandacht. Nochtans doen diezelfde excessen waarover men zowat dagelijks bericht zich evenzeer voor bij andere confessionele gemeenschappen, zoals bij orthodoxe joden of christenen. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat over die incidenten echter nauwelijks of niet wordt bericht.

Preutsheid

Dat er soms geschillen – en sporadisch zelfs conflicten – ontstaan tussen dokters en hun gelovige patiënten is een feit. Het is zelfs iets waar we in het verleden enkele keren getuige van zijn geweest. De vraag die we ons telkens opnieuw moeten stellen is of die gebeurtenissen zonodig naar een hele geloofsgemeenschap geëxtrapoleerd moeten worden? Elke Fleurs, kliniekhoofd verloskunde van het AZ-VUB, denkt alleszins van niet. Zij benadrukt dat niet alle moslims protest aantekenen als hun vrouwen behandeld worden door een mannelijke gynaecoloog (DM 13/9). Nadat de rol van de vroedvrouw enkele decennia geleden werd overgenomen door de specialist begon het ‘probleem’ zich voor te doen bij de derde en vierde leeftijd in onze samenleving. Bij de toenmalige gastarbeiders en de autochtone oudjes dus die veelal uit agrarische, traditionele gebieden kwamen. Bij de tweede en derde generatie Belgen is dit fenomeen nu veel minder of zelden het geval. Op één koppel na maakt geen enkel van de tientallen Belgische koppels met Maghrebijnse roots die we kennen daar een punt van. Hetzelfde zie je bij hun autochtone leeftijdsgenoten: hier en daar vind je een vrouw die niet per se vanuit een religieuze overtuiging, maar gewoon vanuit een zekere preutsheid of gêne, zich liever door een vrouwelijke gynaecoloog laat behandelen. Waar is hier het probleem?

Marleen Temmerman, diensthoofd van het UZ Gent, bevestigt deze evolutie door de focus te verschuiven naar gelovige nieuwkomers, van wie een gedeelte een veto uitspreekt tegen een mannelijke arts (DM 13/9). Die patiënten komen veelal uit landen die religieus even conservatief zijn als de Verenigde Staten of Polen. We denken dan aan pakweg Soedan of Pakistan, waar de opgang van reactionaire religieuze belevingen al decennia aan de gang is. Als die mensen bezwaren hebben tegen een behandeling door een mannelijke arts kan dat in sommige gevallen gerespecteerd worden. Maar die keuzevrijheid eindigt wanneer geen vrouwelijke arts beschikbaar is in het desbetreffende ziekenhuis. Als aan de keuzevrijheid van de patiënt niet kan worden voldaan, moet het nodige voor het kind en de moeder gedaan worden.

Empathie en begrip

Een doorgeslagen cultuurabsolutistische of cultuurrelativistische opvatting brengt hier geen zoden aan de dijk. We houden een nadrukkelijk pleidooi voor een vorm van cultuurrealisme dat uitgaat van empathie en begrip, maar toch handelt met de nodige kordaatheid en deontologische principes. Uiteindelijk is het aan de beleidsmakers om duidelijke richtlijnen uit te vaardigen, zoals de Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie terecht vraagt. Evenzeer moeten de ziekenhuizen de vrijheid hebben om op een flexibele manier binnen dit kader te werken.
——

Merkwaardig is dat deze krant in dit geval integraal het artikel overneemt. Dat is meestal niet het geval, indien ooit opgenomen, met opinies uit een andere hoek. Kan de krant misschien uitleggen waarom ze met twee maten en gewichten werkt?

Tegen Kif Kif lopen reeds verscheidene klachten voor negationisme en antisemitisme bij het Centrum voor gelijke kansen en bij het Parket.

In verband met het negationisme en antisemitisme op de site van de organisatie van Kif Kif werd volgende tekst door de woordvoerster van Minister Anciaux aangepast teruggezonden

“Ook Minister Anciaux subsidieert de vereniging KifKif) en de logo van het “Sociaal-cultureel werk” waarvoor hij de verantwoordelijk draagt pronkte onder de negationistische en antisemitische teksten en nog steeds onder andere walgelijke teksten op de site van Kifkif. Zelfs na herhaling van hetzelfde delict vond Minister Anciaux (Spirit) dat hij kan niet ingrijpen totdat de betrokken teksten door een rechter als negationistisch werden veroordeeld. Het is niet aan de Minister om te bepalen of een tekst al dan niet een inbreuk inhoudt aan de negatie-wetgeving. Het is zelfs niet eens duidelijk of bij verdere herhalingen hij wel wenst in te grijpen indien men een woordsvoerster mag geloven. Wel kregen we te horen dat de Minister dat negationisme en antisemitisme zou veroordelen maar om de een of andere reden wil men dat niet eens op papier zetten? Waarom is ons onbekend maar zou het kunnen dat hij bepaalde relaties of kiezers daarmee voor de borst zou kunnen stuiten?”

Advertisements

2 Reacties to “2007-09-17 De Morgen laat weer Jodenbashing door Kif Kif toe.”

  1. […] WordPress.com « 2007-09-17 De Morgen laat weer Jodenbashing door Kif Kif toe. […]

  2. […] door lezersbrieven op 21 september 2007 Na een eerste vergeefse poging waarbij De Morgen het recht van antwoord weigerde moest Yves Desmet uiteindelijk wel de publicatie […]

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: