Lezersbrieven die de pers niet halen!

Schokt een tekst u? Werd uw brief niet gepubliceerd? Hier kunt u hem wel aan een breed publiek laten lezen, ongecensureerd.

2009-02-17 Leugens over Gaza ontkrachten.

Posted by lezersbrieven op 2009-02-17

Lezer Schadron uit kritieken op mijn eerdere lezersbrief over Gaza. In essentie vergelijkt hij een aantal demografische gegevens en bekijkt daarbij de verschillen tussen Gaza en Israël. Dit is m.i. een selectieve en gekleurde keuze. Israël is veel meer Westers dan Gaza. Dit zal niemand ontkennen. Misschien is een vergelijking tussen Gaza en buurland Egypte correcter. Hierbij hanteer ik dezelfde bron als M. Schadron, om elke discussie over de echtheid van de cijfers uit te sluiten.Daar waar de levensverwachting in Gaza inderdaad 73,16 jaar is, ligt deze in Egypte op 71,85 jaar. Daar waar het sterftecijfer per 1.000 geboortes in Gaza 19,0 bedraagt is dit in Egypte 28,36. De graad van alfabetisering bedraagt in Gaza 92,4%, in Egypte slechts 71,4%. Je kan tal van cijfers vergelijken tussen Gaza en Egypte, die alle zonder uitzondering in dezelfde richting wijzen. De Gazanen hebben het, ondanks het conflict met Israël en alle gevolgen vandien, en ondanks de inter Palestijnse conflicten, het beter dan de inwoners van Arabisch buurland Egypte. En vooral, zoals ik het verleden keer al schreef, enorm veel beter dan voor de Israëlische bezetting in 1967.

Denk ik om die reden, zoals M. Schadron het letterlijk stelt, dat er de Gazanen geen onrecht wordt aangedaan? Ten eerste heb ik zoiets nergens geuit in mijn vorige brief. Dat is een gedachte die hij me in de mond legt. Ten tweede situeer ik me, geestelijk dan toch aangezien ik Vlaming ben, ergens tussen de Arbeiderspartij en de linksere vredespartij Meretz inzake het Israëlisch-Palestijnse conflict. Niet meteen wat je een havik zou noemen. Het is ook niet alsof ik vertrek vanuit een éénzijdig groot gelijk. Ten derde schijnt M. Schadron geen seconde stil te staan bij het trauma van de talrijke Israëlische gezinnen uit Zuid Israël, die reeds jaren aan een stuk regelmatig de schuilkelders in moeten omdat er, zij het dan rudimentaire maar daarom niet ongevaarlijke, raketten afgeschoten worden vanuit Gaza, bewust richting bevolkingscentra. Mij schokt en bedroeft elk geweld, niet enkel wanneer het tegen Palestijnen gericht is. En ten laatste heb ik in mijn vorige brief enkel mijn felle verontwaardiging geuit t.a.v. lasterlijke argumenten in dewelke woorden als genocide gehanteerd worden om Israël te bekritiseren. Ik blijf bij mijn eerdere conclusie: kritiek, zelf felle, moet kunnen, maar een leugen is iets anders dan een mening.

M.W.

Geef een reactie

 
